printlogo


کسب و کارها در مسیر حرکت به سمت Marketplace
فـــروش بدون واسطه در فضای مجـــازی

میلاد قارونی
روزنامه‌نگار
 

زمانی کسب‌وکارها به دنبال این بودند که برای خود یک وب سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنند. از طراحی یک وب سایت ساده گرفته که فقط محصولات و خدمات را معرفی می‌کند تا فروشگاه‌های پیچیده و موفقی که این روزها می‌شناسیم. در اوایل تعداد فروشگاه‌های اینترنتی کم بود و آن‌هایی که می‌توانستند قوی کار کنند، فروش بسیار بالایی داشتند؛ اما با تغییر جهش سریع کسب‌وکارهای سنتی به اینترنتی، رقابت شدیدتر شد و مانند گذشته نمی‌توان با طراحی یک سایت فروش بالایی به دست آورد

اگر برای طراحی و فعالیت در یک سایت و رسیدن به فروش از طریق آن باید تا چند سال پیش حدود سه میلیون هزینه می‌کردید، این روزها دست کم باید 20 میلیون هزینه کنید. البته این به نوع کسب‌وکارهای شما نیز بستگی دارد. منظور ما بیشتر کسب‌وکارهایی است که کالاهایی همه‌پسند مانند لباس، کفش و ... به فروش می‌رسانند. برای هر چیزی راه‌حلی وجود دارد. چند سالی است که تب مارکت پلیس (Marketplace) در ایران باب شده است. تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا و کالاورد که در گذشته فقط محصولات خود را به فروش می‌رساندند، امروز تغییر رویه داده و به سمت مارکت پلیس رفته‌اند. بقیه هم به دنبال این هستند که خود را مارکت پلیس کنند یا از طریق این بستر فعالیت داشته باشند. حالا این مارکت پلیس چیست و چرا این روز باید به آن توجه کرد؟ اگر بخواهیم دقیق بگوییم، چرا کسب‌وکارها بهتر است که به سراغ فعالیت در این بستر بروند.
مارکت پلیس چیست؟
مارکت پلیس بستر آنلاینی است که در آن فروشندگان به صورت مستقیم به خریداران وصل می‌شوند. همان سایت‌هایی که برای یک محصول نام چندین فروشنده با قیمت‌های مختلف دیده شده است. شاید به خود بگویید که سایت‌های تبلیغاتی مانند میهن مارکت یا ایمالز هم با این شکل وجود دارد؛ اما باید گفت که در مارکت پلیس تمامی خریدوفروش از طریق فاکتور خود این سایت انجام می‌شود و خریدار فقط نام فروشگاه را می‌بیند.
چرا باید در مارکت پلیس فعالیت کرد؟
یکی از تفاوت‌های مهم دیگر فعالیت دیگر مارکت پلیس و سایت‌های تبلیغاتی در این است که مارکت پلیس‌ها اصولاً هزینه‌ای برای تبلیغات از شما نمی‌گیرند. فقط از هر فروش درصدی را دریافت می‌کنند؛ اما در سایت‌های تبلیغاتی، شما باید ماهانه مبلغی با نام شارژ بپردازید. حالا یا فروش داشته باشید یا خیر. در صورتی که در مارکت پلیس، تیم بازاریابی آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کند تا شما به فروش برسید. در واقع شما بفروشید، او هم به سود بیشتری دست پیدا خواهد کرد. اگر دقت داشته باشید در نمونه‌هایی مانند بازار، کسی مبلغی برای تبلیغات پرداخت نمی‌کند.
این که به فروشندگان می‌گوییم تا در این بستر فعالیت کنند، به غیر از دو مورد بالا چند دلیل دیگر دارد:
   بستری آنلاین و ارزان برای معرفی محصول یا خدمات شما خواهد بود.
  به تعداد مشتریان زیاد و جدیدتری دسترسی خواهید داشت.
  شما فعالیت تبلیغاتی انجام نمی‌دهید. بلکه همه آن‌ها توسط تیم بازاریابی خود سایت اصلی انجام خواهد شد.
  عملیات خریدوفروش خیلی سریع‌تر از گذشته انجام می‌شود.
  محیط ایمنی برای فروشنده است و نگران این نیست که هرماه باید مبلغی برای تبلیغ بپردازد، در صورتی که هیچ فروشی نداشته است.
  واسطه‌گری در این جا وجود ندارد و در واقع نام برند کسب‌وکار شما به صورت مستقیم با خریدار در ارتباط خواهد بود.
یکی از چالش‌هایی که در بستر مارکت پلیس برطرف شده، فعالیت تمامی صنف‌ها ست. صنف‌های کوچک مانند افرادی که کار هنری می‌کنند، اگر به دنبال تبلیغات اینترنتی باشند، باید هزینه زیادی پرداخت کنند. از طرفی هم بسیاری از سایت‌ها مناسب تبلیغات محصولات آن‌ها نیستند؛ اما در بیشتر مارکت پلیس‌ها تقریباً همه چیز به فروش می‌رود. البته ما نمونه‌های اختصاصی هم داریم؛ اما هم اکنون بیشتر آن‌ها در حوزه عرضه محصولات به صورت عمومی فعالیت دارند. به این صورت کسب‌وکارهای کوچک یا خاص به راحتی و بدون نگرانی می‌توانند از این طریق فعالیت داشته باشند، بدون این که هزینه‌ای بپردازند. افزون بر این حتی محصولات آن‌ها هم تبلیغ می‌شود.
در کدام نوع فعالیت کنیم؟
انواع زیادی از مارکت پلیس‌ها در بازار امروزی وجود دارند. سؤال پیش می‌آید که کدام مورد را انتخاب کنیم. برای یک فروشگاه که به دنبال افزایش فروش است، بهتر است که بیشتر راه‌های ممکن و پیش رو را امتحان کند. قرار نیست که هزینه‌ای پرداخت کند. فقط در انتخاب باید به این نکته دقت داشته باشید که حوزه فعالیت مارکت پلیس با کسب‌وکار شما در ارتباط باشد. این به معنای یکسان بودن مشتریان شما با کاربران سایت است. البته ممکن است که برای یک فروشنده عادی پی بردن به این نکته سخت باشد؛ اما می‌تواند از تیم بازاریابی سایت در این حوزه کمک بگیرد.