مروری بر نسبت وحدت و تبری از دیدگاه اهل بیت(ع)
سید حجت سبحان لو و مهدی شاندیزی در کتاب «آب را گل نکنیم»، به موضوع تبری و وحدت از دیدگاه اهلبیت (ع) و بزرگان دین میپردازند، در ابتدای این کتاب که به کوشش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت مهدی مشهد به چاپ رسیده است، موضوع تبری و نحوه انجام آن توسط اهلبیت (ع) مطرح میشود که خلاصهای از آن را در ادامه میخوانید.
تبری و تولی، دو بال برای پرواز آدمی هستند که هر یک از این دو بال ضعیف عمل کند، انسان را از مسیر خارج میکند، گاهی تفسیرهای متفاوتی از تبری میشود و گاهی با سره اهلبیت (ع) در تضاد است.
معنای تبری
تبری به معنای بیزاری جستن قلبی از دشمنان خدا و اولیاء او و دوری کردن از رفتار آنها در عمل است، تبری یعنی تو اهل حق هستی و جز حق را قبول نداری، یعنی «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم»
شرط تبری
تبری دو مرحله دارد؟ 1- شناخت حق و باطل 2- دوری جستن و فاصله گرفتن از باطل، تبری واقعی در گروه شناخت حق و باطل و سپس تشخیص اهلش میباشد، وگرنه ممکن است تبری در حد ادعا باقی بماند، یا تا مرز اشتباه پیش برود و به بیراهه میافتد، تبری خود بهصورت قلبی، زبانی و عملی صورت میپذیرد.
آب را گل نکنید...
حضرت امیر (ع) در جنگ صفین وقتی شنید، تعدادی از یارانشان به اهل شام ناسزا میگویند، فرمودند: من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید اما اگر کردارشان را یادآور میشدید و گمراهیها و کارهای ناشایسته آنها را میشمرید به حقیقت نزدیکتر و شایستهتر بود.
امام علی (ع) متوجه مستضعفین فرهنگی است که در سپاه شام حضور دارند که اگر با استدلال منطقی و جدال احسن با آنها گفتمان نشود، آب حقیقت برایشان گلآلود میشود و در برابر آن سپر میگیرد، دقت کنید علی (ع) همان کسی است که بعد از نماز، سران استکبار معاویه، عمروعاص را لعن میکند، البته در اجتماع و عرصه آشکار. (الکامل فی التاریخ، ابن الاثیر) امام رضا (ع) احادیثی را که نسبت به دشمنان اهلبیت (ع) صریحاً دشنام دادهاند، ساخته و پرداخت مخالفانشان میدادند، ای ابن ابی محمود! مخالفین ما سه نوع خبر در مورد فضائل ما جعل کردهاند:
1- غلو
2- کوتاهی در حق ما
3- تصریح بدیهای دشمنان ما و دشنام به آنها
وقتی مردم اخبار غلو آن دسته را میشوند ما را تکفیر میکنند و میگویند، شیعه قائل به ربوبیت ائمه خود میباشد و وقتی کوتاهی در حق ما را میشنوند، به آن معتقد میشوند، وقتی بدیهای دشمنان ما و دشنام به ایشان را میشنوند، ما را دشنام میدهند، حالآنکه خداوند میفرماید: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ... (انعام آیه 108) به کسانی که غیر از خدا را میپرستند دشنام ندهید، زیرا که آنها در عوض به خدا دشنام میدهند آنهم بیاندازه جاهلانه.»
تلنگر
برای تبری، بصیرت و معرفت لازم است، بنابراین بیبصیرتی دراینباره و ادعای تبری در شکلهایی همانند برگزاری مراسم نهم ربیع که به فتوای بسیاری از مراجع صحت آن را رد کردهاند که مورد تائید بزرگان دین نیست، خسارتهای جبرانناپذیری را در پی دارد و گاهی موجب میشود بعضی از دوستداران فاطمه زهرا در دیگر کشورها یا در نقاطی که اکثریت با غیر شیعه است، سختیهای فراوان را تحمل کنند، حتی عدهای در این راه جان خویش را از دست میدهند، حقایقی که از این جهالتها روایت میشود.