گزارشی از جزئیات فیلم های بخش مستند
تعداد بازدید : 0
امروز؛ آغاز اکران فیلم های مستند جشنواره فیلم فجر مشهـــد
عبدالهی- بر اساس اعلام دبیرخانه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، امسال علاوه بر 10 فیلم اصلی، بیش از 30 فیلم مستند از امروز در پردیس سینمایی هویزه اکران می شود. دبیر جشنواره فیلم فجر مشهد در این باره گفت: از سال گذشته بخش مستند در کنار برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد گنجانده شده است که با استقبال خوب هنرمندان مواجه شد امسال نیز این بخش برگزار می شود که امیدواریم مورد استقبال هنرمندان قرار گیرد. « ناصر نبی زاده» افزود: فیلم های مستند جشنواره، هر روز ساعت 10 صبح با همکاری انجمن سینمای جوان ایران دفتر مشهد در سینمای هویزه اکران می شود. به بهانه آغاز اکران فیلم های مستند، نگاهی به برخی از این فیلم های کوتاه داریم.فی ما فیه؛ نگاهی به زندگی روحانیون
«فیه ما فیه» جدیدترین مستندی است که «صادق داوری فر» از جمله فیلم سازان مستند، در حوزه روحانیت کارگردانی کرده است. به گزارش مهر، این فیلم در ابتدا قرار بود با عنوان «شور شیخ شورا» درباره آیت ا... «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان ساخته شود اما این مهم اتفاق نیفتاد و پس از آن، داوری فر سراغ «حجت الاسلام محمد حسن راستگو» رفت؛ روحانی که کودک ایرانی دهه ۶۰ در قاب تلویزیون از او درس اخلاق یاد گرفت و خاطره ساخت، اما این کارگردان در ساخت این مستند نیز با درهای بسته مواجه شد. این کارگردان جوان در نهایت تصمیم گرفت مستند «فیه ما فیه» را به منظور به تصویر کشیدن مجموعه تلاش ها و پیگیری هایی که برای ساخت فیلم های مستند درباره روحانیت کرده است، بسازد.
در گوشی های کارگردان:
* بسیار مستقل سراغ روحانیون رفتم و تجربه به من نشان داد بدون حمایت های ویژه نمی توان وارد این حوزه شد و متاسفانه باید بگویم با وجود علاقه بسیاری که به ساخت فیلم در این حوزه دارم، دیگر در این حوزه فیلم نخواهم ساخت. من می خوام شاه بشم؛ داستان بلندپروازی های خان ایل
این فیلم به کارگردانی «مهدی گنجی» و تهیه کنندگی «سحر رضوی» که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده، درباره شخصی به نام «عباس برزگر» است که در یکی از روستاهای نزدیک شیراز زندگی می کند و سال هاست با کمک خانواده اش از گردشگران خارجی پذیرایی می کند و آنها را به دیدن عشایر می برد.
عباس، آدم بلند پروازی است که آرزو دارد یک ایل جدید را با سلیقه خودش تاسیس کند و خان ایل باشد. چون شریعت اسلام به او اجازه می دهد که همزمان بیشتر از یک همسر داشته باشد، به همین خاطر می خواهد با یک دختر عشایری هم ازدواج کند تا رویایش عملی شود. اما همسر و خانواده اش مخالفان جدی او هستند.
کارگردان چه می گوید:
سیاست گذاران جشنواره به همان اندازه که به سینمای داستانی علاقه دارند ، به سینمای مستند علاقه ندارند.
پناهگاه ؛ مامنی برای حیوانات بی سرپرست
این فیلم که به کارگردانی، تهیه کنندگی و تصویربرداری «عباس سندی» فیلم ساز گیلانی تولید شده، در مورد پناهگاهی در حومه شهر رشت برای نگهداری و درمان حیوانات زخمی و بی سرپرست است.
«محمد زارعی» تدوین، «سحر حسینی فرد» صداگذاری و «سید محسن پور محسنی شکیب» طراحی پوستر فیلم 78 دقیقه ای «پناهگاه» را بر عهده داشته اند.
این فیلم اولین اکران خود را در جشنواره فجر تجربه می کند.
مورد تاییداست؛ روایت یک انتخابات
این فیلم درباره برگزاری یک انتخابات سالم با کمک بچه های یک مدرسه است. انتخاباتی که در آن قرار است شهردار مدرسه از بین دانش آموزان برگزیده شود. جمشید مجددی متولد 1345 تربت جام و دانش آموخته رشته كارگردانی تلویزیون دانشكده صدا و سیماست. فیلم سازی را از سال79 در مشهد با مستند «دست های خسته» شروع كرد و در ادامه، مستند های «پیوند»، «وامانده»، «با چوخه»، «در كویر»، «یك شب سرد زمستانی»، «پهلوان آندریاس»، «آقای شورای شهر» و «یك اتفاق نه چندان ساده» را ساخت. آزاد راه ؛ واکاوی احداث جاده چالوس
«محسن خان جهانی» از آن قبیل مستندسازانی است که روی سوژه های پر دردسر و البته جذاب دست می گذارد و تجربه کارنامه سینمایی این مستندساز نشان داده این شیوه مستندسازی در جذب مخاطب موفق بوده است. فیلم با نماهایی از چگونگی ساخته شدن جاده چالوس در سال ۱۲۹۹ آغاز می شود و مخاطب شاهد صحنه هایی بکر از ساخت این جاده زیبا توسط نیروهای انسانی و چهارپایان است. در واقع نگاه جسارت آمیزی در فیلم وجود دارد که تاکید می کند این جاده در آن سال ها با صرف کمترین بودجه و توسط نیروی انسانی ساخته شده ولی آزادراه تهران - شمال پس از گذشت ۱۸ سال هنوز بلاتکلیف است.
گفته های کارگردان
هر وقت که از جاده کن و سولقان تردد می کردم این سوال برای من مطرح می شد که چرا این آزادراه ساخته نمی شود. نکته تعجب آور این بود وقتی از بومی های منطقه می پرسیدیم که این جاده چیست؟ اغلب نمی دانستند و می گفتند که جاده امام زاده داوود را عریض می کنند.کوتاه از فیلم های مستند
پایان دایره / این فیلم ، اردیبهشت ماه امسال تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش مستند تجربی را در جشنواره فیلم مستند اصفهان کسب کرد.
احمدرضا کرمی پیش از این نیز فیلم های «گورزا» و «روزنه ای پشت چشم های بسته» را کارگردانی کرده است.
سایه های سنگی / این فیلم یکی از فیلم های تقدیر شده در سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» بود.
دو چاهی / این فیلم، مستندی ۲۵ دقیقه ای درباره بچه های جهادگر سبزوار است که اوایل انقلاب در محروم ترین منطقه سبزوار (دوچاهی) اردو می زنند؛ اردویی که قرار بود ۲۰ روز باشد اما ۲سال به طول انجامید.
نور جهان / فیلم، روایت زندگی زنی است که حدود 12 سال از شوهر قطع نخاع خود که حتی قادر به گفتن کلمه ای و یا انجام حرکتی نیست، در روستای دور افتاده «مچ» و به دور از امکانات، نگه داری می کند.
در این فیلم سعی شده است علاوه بر روایت داستان زندگی زن، بزرگواری و بزرگ منشی این زن تصویر شود.
آن جا که خانه ام نیست (سعید ولی زاده):این فیلم با بازی بازیگران تئاتر مشهد تولید شده است و مسعود میرنیکزاد، مهسا اکبر پور و شیده یزدانی در آن ایفای نقش می کنند.
تداوم (مهران ولی زاده):تداوم با همکاری انجمن سینمای جوان مشهد ساخته شده و بخش هایی از آن در ایستگاههای قطار شهری مشهد فیلم برداری شده است.
نگاهی به فیلم «خداحافظی طولانی» اولین فیلم جشنواره فجر مشهد
تعداد بازدید : 0
پرتاب شخصیت های قرن 19 اروپا
به تهران 93!
نویسنده : سید مصطفی صابری
m.saberi@khorasannews.com
فرزاد موتمن با «شب های روشن» که ارزش بارها دیدن را دارد در دل سینمادوستان جا باز کرد اما هر بار که فیلمی از او اکران می شود غافلگیر می شویم که چرا در حد و اندازه «شب های روشن» نیست؛ تا این که خبرهای مربوط به ساخت فیلم «خداحافظی طولانی» پخش شد و وعده های موتمن هم از راه رسید که دوباره عاشقانه ای ساخته با این تفاوت که این بار عاشقانه اش روایت قشر روشنفکر نیست و قصه عشق آدم های جنوب شهری است و ... حتی پوستر فیلم هم به سبک و سیاق عاشقانه های قدیمی طراحی شد. اما با اکران فیلم در جشنواره نه تنها خاطره «شب های روشن» تداعی نشد بلکه مخاطب در دلش افسوس می خورد که ای کاش فرزاد موتمن همان یک فیلم خوب را هم نساخته بود تا هر بار که فیلمی می سازد برای تماشایش کنجکاو نشویم. «خداحافظی طولانی» قصه کارگر نخریسی به نام «یحیی» با بازی خیره کننده سعید آقاخانی است که تازه از زندان آزاد شده و می خواهد به جامعه برگردد اما جامعه پذیرای او نیست، تنها همدم یحیی همسر بیمارش «ماهرخ» با بازی ساره بیات است. نگاه «یحیی» به زندگی و درددل با ماهرخ، با ورود کارگر جدید نخریسی به نام «طلعت» با بازی میترا حجار تغییر می کند. فیلم پر از نمادهای عاشقانه های جنوب شهری، مثل قطار، باران، مشت و لگد است، فقط مقداری دود و پیت حلبی آتش زده شده کم داشت که احتمالاً به خاطر حجم زیاد باران فیلم این یکی مقدور نبوده است. به ظاهر فیلم در روزگار ما و در تهران روایت می شود اما به سختی می توان سنخیتی بین ایران سال 93 با داستان فیلم و شخصیت هایش پیدا کرد. فیلم سعی در غافلگیری هایی دارد که برای مخاطبان حرفه ای سینما چندان هم ویژه نیست و ایده فیلم در همان 10 دقیقه اول به راحتی لو می رود. گره فیلم که باعث به زندان رفتن یحیی و طرد او توسط جامعه شده چیزی شبیه چالش اخلاقی شخصیت اصلی فیلم «کلینت ایستوود» یعنی «عزیز میلیون دلاری» است که برای لوث نشدن داستان از طرح اشکال های مربوط به آن صرف نظر می کنیم. فیلم پر است از ابهامات اساسی، مثل این که «طلعت را چه کسی و چرا» از مینی بوس پیاده کرد تا در جاده همراه یحیی شود و چرا در ادامه فیلم این آدم که احتمالاً عاشق طلعت بود سراغ یحیی نیامد؟ چرا برای تحقیقات پلیسی به جای اتکاء به شهادت پرستار، شهادت تک تک کارگرانی که از قضا در صحنه جرم نبودند موثر واقع می شود؟ چرا یحیی از زندان آزاد شده؟ طلعت چرا این قدر سریع عاشق یحیی می شود و... شاید پاسخ به این ابهامات را بتوان این گونه داد که اساساً منطق فیلم مربوط به ایران امروز نیست و چیزی شبیه نمایش نامه های کلاسیک ادبیات اروپاست. فرزاد موتمن که در آثارش بارها علاقه اش را به اقتباس از چنین آثاری نشان داده این بار با وجود استفاده از یک فیلمنامه نویس با تجربه بدون هیچ اقتباسی یک قصه غربی را با شخصیت هایی که فقط اسامی ایرانی دارند به جای یک عاشقانه جنوب شهری جا زده و فیلم نچسبی ساخته است که معلوم نیست چه انگیزه هایی پشت تهیه آن وجود دارد؟ اساساً فیلم چه مخاطبی دارد؟ مشخصاً مخاطب خاص و روشنفکر با ترفندهای ساده و قدیمی فیلمنامه جذب چنین اثری نمی شوند. مخاطب بدنه سینما هم که چنین فیلم تلخی را با این ریتم کاملاً پس می زند. عجیب تر این که فیلم محتوایی هم ندارد، اگر هم داشته باشد مطلوب فرهنگ ما نیست، مثل دیالوگی که بین بازپرس و یحیی رد و بدل می شود، بازپرس می گوید: .... اون طوری که خدا می خواد؟ و یحیی جواب می دهد: کی می دونه خدا چی می خواد؟ و ... اصلاً چه کسی می داند کارگردان از ساخت این فیلم چه می خواهد؟
فروش اینترنتی
30 درصد بلیت های جشنواره
۳۰ درصد از بلیت های جشنواره فیلم فجر مشهد به صورت اینترنتی به فروش می رسد که بهترین جایگاه های تماشاگر برای خریداران بلیت های اینترنتی در نظر گرفته شده است. به گزارش هنرمشهد به نقل از 7سینما، مدیر سینما هویزه مشهد با اعلام این خبر گفت: با توجه به رفاه حال و پاسداشت وقت دوستداران سینما و فیلم فجر ۳۰ درصد از بلیت ها به صورت اینترنتی به فروش می رسد.
حسن کریمی در خصوص استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر مشهد گفت: استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر بسیار مسرت بخش و پر شور بود به گونه ای که بلیت های اینترنتی و بلیت های گیشه به سرعت به فروش رسیدند و بسیاری از دوستداران سینما از ساعت ۶صبح در صف بلیت به انتظار ایستاده بودند که این استقبال بی نظیر سبب دلگرمی هنرمندان برای شرکت در جشنواره های آینده می شود.
مدیر سینما هویزه مشهد در زمینه تغییر اکران فیلم اولین روز جشنواره فجر تاکید کرد: بنا به برنامه ریزی های از پیش انجام شده فیلم «رخ دیوانه» برای اکران اولین روز جشنواره فجر انتخاب شده بود اما به دلیل برخی مشکلات فنی در تهران فیلم «خداحافظی طولانی» برای اولین روز اکران برگزیده شد که بلیت های این فیلم با سرعتی باورنکردنی به فروش رسید.
جشنواره فیلم فجر مشهد نیازمند تغییرات زیربنایی است
رئیس بنیاد تحقیقات سینمایی گفت: نیازمند فعالیت های زیربنایی و استراتژیک بیشتری در حوزه برگزاری جشنواره فیلم فجر در پایتخت معنوی ایران هستیم. سید محمد هادی عرفانیان در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: با توجه به همه مشکلات و مسائل به وجود آمده در مورد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان های کشور با رایزنی ها و پیگیری های مداوم توانستیم شاهد برگزاری این جشنواره در مشهد مقدس باشیم.
وی با بیان اینکه امسال در بحث برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها با تقلیل روبه رو بوده ایم، افزود: در حال حاضرمجموعه ستاد اجرایی کمیته های برگزار کننده جشنواره فیلم فجر در مشهد در حال تلاش هستند تا به صورت هماهنگ این فیلم ها با تهران در مشهد نیز اکران شود.
رئیس بنیاد تحقیقات و مطالعات سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی همواره پیگیر این موضوع بوده که بخشی از جشنواره فیلم فجر در مشهد مقدس برگزار شود چرا که مشهد مقدس و خراسان رضوی ظرفیت ویژه ای در حوزه فرهنگ دارد.
عرفانیان با اشاره به این مطلب که مشهد و خراسان رضوی دارای جایگاه متمایزی در عرصه پایه گذاری مکاتب، نگاره ها و سینمای معنا گرا است، تصریح کرد: 36 درصد سینما گران کشور از خطه خراسان و مشهد هستند بنابراین می طلبد که دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر نگاه ویژه ای به این شهر و استان داشته باشند.
علاوه بر فیلم های معرفی شده، فیلم های مستند دیگری نیز در جشنواره فیلم فجر مشهد اکران می شود که فهرست آن ها در همین صفحه درج شده است.
برنامه اکران روز شنبه 18/11/93- ساعت اکران ۱۰ صبح- سالن ۳ هویزه
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
پناهگاه عباس سندی 78
پایان دایره احمد رضا کرمی 17
سایه های سنگی راضیه سراجی 19
دو چاهی نقطه پرواز مهدی احمدی 26
نور جهان حسن کی قبادی 10
آنجا که خانه ام نیست سعید ولی زاده 16
تداوم مهران ولی زاده 5
برنامه اکران روزیک شنبه 19/11/93
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
مورد تائید است جمشید مجددی 40
چای خانه رضا شیخلانی 17
مردی کنار فصل ها جواد نادری 12
سورتر سید مهدی حسینی 16
آفتاب رضا شیخلانی 30
شمر خوان جواد نادری 18
برنامه اکران روزدو شنبه 20/11/93
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
فیه ما فیه صادق داوری فر 60
این هم سند آقای دکتر امید علیزاده 20
شاید دوباره دکتر فتح ا... شیبانی 9
برنامه اکران روز سه شنبه 21/11/93
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
آخرین بازمانده مهدی آببر 26
حیات در رگ های سرد فتح ا... امینی 39
رقص خاک مجید امیری 25
مرگ کاریز عباس حیدری 14
زعفران محمد برادران – احمد نصرتی 13
برنامه اکران روز پنجشنبه 23/11/93
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
ایمان مسعود زارعیان 20
شیردل مجید یزدان پرست 10
فصل پنجم محمود آزاد نیا 2
چشم آبی امیر مسعود سهیلی 24
چرخ و باد عباس باقریان 12
برنامه اکران روز جمعه 24/11/9
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
من می خوام شاه بشم مهدی گنجی 70
کافه ،خیابان،پیاده رو میثم حسن زاده 30
برنامه اکران روز شنبه 25/11/9
نام فیلم نام کارگردان زمان فیلم
آزاد راه محسن خانجهانی 70
زائرین آبی سید جلیل حسینی زهرایی 20
ورود علاقه مندان ممنوع محمد لنگری 13
الفت احمد صراف یزدی 22