زن ایرانی
از نگاه غیرایرانی
«رفیف صباح» مترجم و پژوهشگر اهل نباتیه لبنان و کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه پاریس است. متن زیر بخشی از مقاله او با عنوان "زن در دیدگاه امام خمینی" است که حاوی دیدگاه برخی نویسندگان اتریشی درباره زنان ایرانی است.
بحث از وضعیت زنان ایران، در این کلام نمیگنجد. راه یافتن دختران ایرانی به المپیادهای علمی، نقشی که زنان ایرانی در خدمت به جامعه ایفا می کنند و بحث از سایر موفقیتهای ایشان بعد از انقلاب اسلامی پیام ارزشمندی برای دنیا در رابطه با نقش زنان ایرانی دارد.
روزنامه اتریشی «سالزيورغر» در اواخر سال 2000 میلادی نوشت: «غرب بیست سال است که حجاب را علامت فشار بر زن ایرانی میداند، در حالی که این دروغ باعث شده فراموش کنیم که زن ایرانی از حقوق کاملی برخوردار است... . زن ایرانی تفاوتی با زنان سایر کشورهای اسلامی ندارد و از بالاترین آزادیها برخوردار است؛ او میتواند در ادارات فعالیت کند و یا نماینده مجلس شورای اسلامی باشد... . قوانین ایران فرصتهای زیادی برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی در اختیار زنان قرار میدهد و از زمانی که قوانین دینی در ایران حاکم شدهاند، خانوادهها برای فعالیتهای اجتماعی دختران و زنانشان با تساهل بیشتری موافقت میکنند».
«احمد هوبر» [نویسنده سوئیسی] نیز در مصاحبهای با روزنامههای سوئیسی در سال 2001 اینگونه سخن گفته است: «... من این روزها شاهد روند به اجتماع پیوستن پرنشاط زنان ایرانی هستم، فضایی که در جهان اسلام منحصر به فرد است و در حقیقت زن مسلمان ایرانی در میان تمام زنان جهان اسلام پیشرو و در رأس است... . زنان در سراسر دنیا به درستی میدانند که الگویی که غرب از زن ارائه میدهد، شکست خورده و حرکت فمنیستی برخاسته از غرب نیز به بنبست رسیده است. حرکتی که محبت و رابطه همسری بین زن و مرد، رابطه بین کودکان و والدین و همچنین رابطه بین کوچکترها و بزرگترها را تخریب کرد... چیزی که زن را به کالایی برای تجارت در بازار تبدیل کرد... غرب، حجاب را بهمثابه توهینی به مفهوم غربی زن میپندارد... حال آنکه تمام این مسائل، از بعد از انقلاب اسلامی ایران با توزیع کتابهای اسلامی در غرب، به اسلامآوردن بسیاری از دختران و زنان غربی در آلمان و سوئیس و... تبدیل شد... آنچه که در ایران در راستای آزادسازی زن اتفاق میافتد بسیار روشن و امیدبخش است و قطعاً بر تمام دنیا تاثیر خواهد داشت و بهحتم، اسلام را در عصر حاضر در مناطق مختلف، سربلند خواهد کرد».
17/ اِما راشمن از اندونزی
تعداد بازدید : 0
فرهنگ حجاب
و انقلاب 1979
تجربه سفر به ایران و دوستی با زنان ایرانی به من نشان داد که برخلاف برخی کشورهای عربی، زنان ایران به هر میزان که در اعتقاداتشان قوی هستند، به همان میزان در شکوفا کردن ظرفیتهای خود در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، تربیتی و تکنولوژیک، مستقلترند. و این چیزی نیست که غرب از زنان ایرانی به تصویر می کشد. من بهعنوان یک زن مسلمان به آنچه در ایشان میبینم افتخار میکنم و البته این موقعیت را مرهون انقلابی میدانم که امام خمینی (ره) پایهگذاری کرد. انقلابی که بر مبنای دین و آموزههای پیامبر (ص) و فرزندان اوست. آنچه برایم جالب است، انتخاب روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان روز زن در ایران است.
عموم زنان ایرانی که عقاید مذهبی چندانی ندارند و یا از پیروان اقلیتهای مذهبی هستند نیز از شخصیت بسیار مقتدری برخوردار بوده و استعدادهای خود را در همه عرصههای زندگی بروز میدهند. این حاکی از آن است که بعد از انقلاب اسلامی، زن ایرانی توانسته با حرکت به سمت جلو بر خود تکیه کند و برای من جالب است که حتی یک خانم ایرانی 40 ساله نیز هرگز به وضع فعلی خود قانع نیست و مدام در پی رشد و تأثیرگذاری در جامعه است و این میل حتی باعث رقابتی بین زنان ایرانی در حوزه خدمات اجتماعی میشود. هرچند این نکته تأسفآور وجود دارد که برخی از جوانان، بیتوجه به داشتههای فرهنگی خود، به تقلید از سبک زندگی غربی رویآوردهاند، درحالیکه فرهنگ ایرانی بسیار غنی و زیباست و جای ترویج دارد.
در کل، تأثیر انقلاب اسلامی نه تنها بر زنان ایرانی بلکه در نگاهی تعمیمیافته، بر زنان سایر جوامع بسیار مثبت بوده است. نمونهاش، فرهنگ حجاب در کشور ما اندونزی است که از زمان انقلاب ایران در سال 1979 رو به گسترش رفت. پیش از آن، تأثیر فرهنگ غربی و بهخصوص صهیونیستی در جامعه ما و بویژه بین زنان آنقدر زیاد بود که زنان ما میلی به پیاده کردن اسلام در زندگی روزمره خود نداشتند. تأثیر انقلاب بر جامعه مسلمانان کشور من چیزی شبیه تأثیر آن چیزی است که امروز در کشورهای عربی رخ داده و سایر کشورهای مسلمان را متأثر کرده است. هرچند هنوز تأثیر فرهنگهای امپریالیستی بر کشورهای اسلامی باقی است، اما امروز مبارزه ما در همین راه و برای دفاع از عقاید و هویتمان است.
«اِما راشمن» فارغالتحصیل رشته انسانشناسی، فعال اجتماعی و فعال حقوق بشر ساکن جاکارتا و از مسئولین مؤسسه "صدای فلسطین" در اندونزی است.