پیشنهاد یک محقق طب اسلامی و سنتی برای پاکسازی هوا و آب در منزل
نویسنده : مهین رمضانی
دین اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین، به همه نیازهای جامعه بشری پاسخ می دهد. بر همین اساس می توان پاسخ تمام نیازهای فردی ، اجتماعی و ... را از متن دین استخراج کرد. تجربه های به دست آمده بعد از انقلاب نشان می دهد که اجرای هر طرح و برنامه ای که از متن دین برخاسته، با موفقیت همراه بوده است، در مقابل اجرای طرح و برنامه ای که به نوعی کپی برداری از تمدن غرب بوده، با شکست روبه رو شده است. بنابراین باید گفت اگر دین زیربنای ساختار اجرایی کشور باشد، فرهنگ اصلاح می شود و وقتی فرهنگ اصلاح شد، تربیت،سبک زندگی مردم سامان می یابد و در پی آن سلامت مردم نیز تامین می شود. حجت الاسلام جعفر شهشهانی دانش آموخته حوزه علمیه ،پژوهشگرو محقق در زمینه طب اسلامی و سنتیدر ادامه سخنانش می افزاید: برای اثبات این موضوع می توان به عنوان مثال به مصرف مواد مخدر در جامعه اشاره کرد. امروزه بیش از ۴ هزار نوع ماده اعم از مخدر، روان گردان و محرک در سطح جهان وجود دارد و مصرف می شود و بیش از دو هزار و پانصد نوع آن به ایران وارد می شود. آیا با این شرایط می توان با این معضل مقابله کرد؟ چگونه می توان نسل جوان کم تجربه،پر انرژی و ماجراجو را از سوء مصرف مواد بازداشت؟ آیا در عمل چنین امری امکان پذیر است؟ آیا بهترین راه واکسینه کردن جوان، خانواده و جامعه نیست؟ چگونه می توان جوان را واکسینه کرد؟ آیا راهکاری به غیر از توجه به زیربناهای دینی،تربیتی و فرهنگی وجود دارد؟
بی گمان نهادینه کردن فرهنگ دینی در جامعه باعث افزایش معرفت و شخصیت جوانان خواهد شد و همراه با معرفت، محبت و توجه به ارزش های انسانی مطرح می شود و در این صورت است که فرد به حفظ سلامت خود مشتاق خواهد بود؛ امری که نمی توان با قراردادهای اجتماعی غرب به آن رسید. بنابراین باید به جای الگوبرداری کورکورانه به دنبال تامین زیربناهایی بود که ظرفیت های وجودی جوان آشکار شود.
ساختار نامناسب در دورههای مختلف مدیریت اجرایی
وی می افزاید:مشکلی که با آن مواجه هستیم، نحوه مدیریت اجرایی در کشور است . هر چند سال یک بار افرادی با سلیقه های خاص مسئول مدیریت اجرایی می شوند.به عنوان مثال در پیش بینی بودجه سال ۹۳ برای حوزه طب اسلامی و سنتی، بودجه ای در نظر گرفته نشده است .یعنی مشکل در تفکر اجرایی کشور است،نه نظام،ولایت و انقلاب.
آیا با این دیدگاه می توان در زمینه ارتقای سلامت مردم و سبک زندگی آنان کاری انجام داد؟!
پیوستگی کائنات
شهشهانی با اشاره به این که هر جزو از بدن انسان رابطه سیستماتیک با تمام اعضای بدن دارد،می افزاید: این رابطه در کل جهان نیز برقرار است یعنی گناهی که فردی انجام می دهد بر کل کائنات و سرنوشت بشر تاثیرگذار است. باید به این موضوع اشاره کرد که روابط نیاز به ضوابط و ضوابط به حدودی که در ادامه به احکام نیاز پیدا می کند؛ احکام نیز نیاز به فقه دارد که پشتوانه آن دین است یعنی اگر در روابط فرد، خانواده و جامعه ضوابط الهی حاکم نباشد، دچار مشکل خواهیم شد و یکی از این ضوابط تغذیه است و در زمینه تغذیه نیزباید به زیرساختها توجه کرد.
زیرساخت ها
وی می افزاید: یکی از زیرساخت ها، کشاورزی است. وقتی گندم، در زمین بیمار و مردار با انواع سموم، کودشیمیایی و با آب آلوده آبیاری می شود، آیا می توان نان سالم تهیه کرد؟ تازه قضیه به این جا ختم نمی شود؛ در مرحله بعد سمی به سیلوی گندم اضافه می شود و سپس در آسیاب های احتراقی بخشی از موادمغذی آن حذف می شود و در نهایت در نانوایی به آرد سبوس گرفته شده، جوش شیرین اضافه می شود. تمام این موارد سرمنشاء بیماری های دستگاه گوارشی و انواع سرطان است. این در حالی است که درباره تمام مراحل یاد شده ، دستور ویژه ای وجود دارد.
در احادیث، معده به عنوان بیت الامراض معرفی شده است در حالی که ما تنها با مصرف همین یک قلم ماده خوراکی عملکرد طبیعی اعضای مهم بدن ازجمله معده، روده و کبد را مختل می کنیم و در نهایت دچار یبوست می شویم که به ام الامراض معروف است و ۸۰ نوع بیماری از جمله انواع سرطان را ایجاد می کند.
توجه اهل بیت (ع) به نان جو
اگر بخواهیم نظر اهل بیت (ع) را درباره نان بدانیم باید بررسی کنیم آیا مصرف نان گندم بر نان جو مقدم است یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید گفت از دیدگاه اهل بیت (ع)، مصرف نان جو بر نان گندم مقدم است زیرا در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نقش اساسی دارد.
مبنای تغذیه، براساس آموزه های دینی نیست
متاسفانه مبنای تغذیه ما، براساس آموزه های دینی نیست. در دین اسلام بر لزوم مصرف غذای حلال طیب تاکید شده است و بر این اساس نباید از گوشت خوک استفاده کرد. علاوه بر آن خوردن هر حلالی نیز جایز نیست مانند گوشت گاو که اگر چه حلال است اما مصرف آن باعث افزایش سودا می شود و منشاء سرطان است.
لوازم آرایش و نگاه زیربنایی
لوازم آرایشی که حتی از راه های قانونی وارد کشور می شود، آلوده به سموم است و در کشورهای اروپایی و کارخانه های صهیونیستی از ژلاتین خوک وجنین سقط شده در ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود. سوالی که در این جا مطرح است این که آیا ما نمی توانیم کارخانه تولید لوازم آرایشی بر اساس آموزههای دینی داشته باشیم که علاوه بر تامین نیاز داخل، تولیدات آن به خارج از کشور هم صادر شود و در کنار آن موضوع فقه آرایش نیز مورد توجه قرار بگیرد.
ببینید با این تفکر علاوه بر تامین سلامت فرد جامعه می توان به اشتغال زایی، تولید داخلی، توسعه صادرات و ... پرداخت.
راه حل
با تمام مشکلاتی که بخش کوچکی از آن را بیان کردند، نمی توان نشست و منتظر بود که مسئولان کشور فکری به حال وضعیت سلامت مردم کنند بلکه باید به افراد جامعه به ویژه زنان آگاهی داد. در این راه نیز باید از دستورات دینی کمک گرفت زیرا قرآن، نبی(ص) و اهل بیت (ع)راهنمای زندگی انسان در همه ابعاد است.
سبک زندگی اسلامی مبتنی بر تولید است
بنابر این باید سبک زندگی مردم تغییر کند یعنی هر فردی باید بتواند در یک آپارتمان ۶۰ متری پخت انواع نان ها را یاد بگیرد از جمله نان جو، نان گندم، نان برنج،نان بلوط، ارزن، ذرت و ...
اگر به همین تولید نان در خانه توجه شود، علاوه بر تامین سلامت اعضای خانواده، مشاغل خانگی ایجاد می شود؛ امری که به درآمدزایی خانواده کمک می کند.این محقق می افزاید:مشکل جامعه ما پرخوری، بدخوری، بی موقع خوردن و روی هم خوردن است که باید با اتخاذ شیوه های اسلامی اصلاح شود و شیوه تهیه، مصرف و خوردن مواد غذایی سالم باشد. به عنوان مثال در طب جدید بیان می شود که ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذاخوردن، آب و نوشیدنی مصرف نشود در حالی که در روایات و احادیث آمده است تا بعد از هضم غذا از مصرف آب بپرهیزید؛ زیرا مواد غذایی مدت هضم متفاوت دارد که در روایات حتی به این موضوع نیز توجه شده است.از طرفی هضم و گوارش غذا در معده باید در محیط محلول انجام شود و اگر در معده آب کافی وجود نداشته باشد ، ماده غذایی به پختگی لازم برای مراحل بعدی هضم نمی رسد و در نگاه روایی به همه این موارد (چگونگی و فاصله زمانی) توجه شده است. در روایات آمده است که معده را ۳ قسمت کن قسمتی برای غذا، قسمتی برای آب، قسمتی برای هوا.
تصفیه هوا و آب
۱ - نحوه تصفیه هوای منزل در تابستان و زمستان
شهشهانی می افزاید:هوای راکد می گندد، هوای گندیده عفونی می شود و هوای عفونی عامل بیماری و سرطان است. بنابراین در درجه اول باید نخبگان جامعه راه هایی برای کنترل آلودگی هوا در نظر بگیرند اما در خانواده نکته ای که باید به آن توجه کرد استفاده از آب ولرم در حمام است تا گازکلر آب در هوا منتشر نشود.همچنین پیاز متوسط را رنده کنید (پیازی که بوی کمتری دارد ) و آب آن را بگیرید سپس با نصف لیوان عرق نعناع یا دم کرده رقیق نعناع به اضافه یک چهارم لیوان گلاب مخلوط کنید. سپس در ۴ لیتر آب جوشیده میزانی سرکه طبیعی اضافه کنید که رنگ و بو و طعم آن عوض نشود. سپس مواد اولیه را با آب ترکیب کنید و در فصل تابستان از بالا روی همه پوشال کولر بریزید. در زمستان این محلول را کنار بخاری بگذارید (تبخیر سرد یا نیمه گرم ۴۰-۳۵ درجه) .به صورت اسپری نیز می توان از آن استفاده کرد.
این شیوه هوا را گندزدایی می کند و مانع از ورود میکروب به خانه می شود و هوا خوش بو ، سبک و نشاط آور می شود.
این کار حداقل هر ۳ روز یک بار باید انجام شود.
راهکار ساده تر برای پاکسازی هوای منزل این است که یک پیاز را قاچ کنید و شب در ۴ طرف اتاق بگذارید تا میکروب ها را به خود جذب کند.
همچنین برای بیرون رفتن از خانه می توان از ماسک مرطوب که حاوی عرق نعناع و یا محلول های یاد شده باشد، استفاده کرد.
2- نحوه تصفیه آب در منزل
آبی که مصرف می کنیم حاوی کلر و عاملی در بروز سرطان است. برای این که در منزل از آب سالم تری استفاده کنید، آب را بجوشانید (بیشتر از یک تا دو جوش نزند) سپس آب را سرد کنید و به آن میزانی سرکه طبیعی اضافه کنید که رنگ، بو و طعم آن تغییر نکند. از این آب برای مصرف خوراکی،پختن غذا و ... می توان استفاده کرد. در زمینه درمان، مصرف نوشیدنی ها و خوراکی ها و ... باید به طور کلی سبک زندگی و تفکر مردم را تغییر داد.
تشخیص علمی در طب اسلامی
تشخیص مهم تر از درمان و به گفته بزرگان نیم یا همه درمان است. ایرادی که معمولا از طب قدیم و سنتی گرفته می شود، این است که بدون تشخیص دقیق بیماری، درمان تجویز می شود، در این زمینه باید گفت این ایراد در طب مدرن بیشتر به چشم می خورد زیرا روش شناسی علوم جزءنگر و بر پایه آزمون و خطا و پایه احتمال است؛ بنابراین احتمال اشتباه در آن بیشتر است. به عنوان مثال وقتی فردی دچار شکم درد است احتمال داده می شود که این مشکل مربوط به صفرا، پروستات یا آپاندیس باشد و گاه بیماری به طور دقیق تشخیص داده نمی شود و حتی می توان گفت جراحی نیز در مواردی بر احتمال بیماری است.
وی در پاسخ به این سوال که امروزه روش های تشخیصی در طب مدرن پیشرفت کرده است و امکان تشخیص بیماری را بهتر و دقیق تر می کند، می افزاید: مهندسی پزشکی ، پزشکی و جراحی متفاوت و قابل تفکیک است اما بر اساس طب قدیم همه بیماری ها با توجه به علایم آن قابل تشخیص است یعنی طبیب با مشاهده و بررسی علایم بیماری مانند نبض، ادرار، مدفوع، رنگ چهره، عنبیه شناسی، علایم دهان و اندام و ... می تواند به دقت بیماری را تشخیص دهد اما متأسفانه امروزه بی توجهی به این نوع طب و برخورد حذفی با آن باعث شده است که بسیاری از افراد و حتی متخصصان، چنین تلقی از طب سنتی داشته باشند.
باید به این نکته مهم توجه کرد که آن چه باعث شده است طب سنتی مورد بی توجهی قرار بگیرد، طب عوام است که متخصصان و محققان طب اسلامی و سنتی نیز از آن ایراد می گیرند، به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که نه از طبابت و نحوه تشخیص بیماری مطلبی می داند و نه از عطاری اما برای بیمار دارو تجویز می کند. به طور قطع هیچ فرد عاقلی نمی پذیرد که وی کار صحیحی انجام می دهد.
اما اگر عطار حاذق باشد و یا پزشک آشنا به طب اسلامی و سنتی وعطاری، بیماری را تشخیص دهد و درمان کند، مشکلی پیش نمیآید. متأسفانه به دلیل نبود قانون در زمینه طب سنتی، این مشکل دیده می شود، در حالی که در طب سنتی باید جایگاه حکیم، طبیب، داروساز ،داروفروش و... مشخص باشد اما در مواردی که با عطاری برخورد حذفی میشود چنین مشکلاتی پیش میآید.هم چنین باید گفت:امروزه مردم به کارآمد بودن شیوه های درمانی طب اسلامی و سنتی و داروهای گیاهی پی برده اند اما به میزان کافی طبیب آشنا به طب سنتی وجود ندارد. بنابراین مردم برای درمان بیماری های خود بعضا به داروفروشی یا عطاری ها مراجعه می کنند، بنابراین به جای حذف یا برخورد نامناسب با طب سنتی، باید نگاهها تغییر کند. لزوم توجه به این مقوله وقتی بیشتر می شود که بدانیم مقام معظم رهبری در بازگشت از سفر هند در دهه ۶۰ بر لزوم توجه به جایگاه طب اسلامی و سنتی و تاسیس دانشگاه و بیمارستان طب طبیعی(اسلامی و سنتی) تأکید کردهاند.